- Partiets hemsida
- Startsida
- Om medlemswebben
- Årsmöte 2024
- Årsmöte 2023
- Årsmöte 2022
- Extra årsmöte 2021.
- Årsmötet 2021
- Extra årsmöte 2020
- Årsmöte 2020
- Årsmötet 2019
- Årsmötet 2018
- Extra årsmöte 2017
- Årsmötet 2017
- Årsmötet 2016
- Årsmötet 2015
- Nyhetsbrev arkiv
- Dokumentarkiv
- Föreningskunskap
- Insändararkivet
- Kontakt
- Inskickade kommunala motioner
Vet du var maten på barnens tallrikar kommer ifrån?
Startsida › Forum › Landsbygdspartiets interna forum › Vet du var maten på barnens tallrikar kommer ifrån?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
2015-03-10 kl. 01:36 #1205Bo ÖsterlundDeltagare
Tycker att Peter Tjärnlund hade ett bra inlägg idag på FB. ”Det ställs en jäkla massa krav på producenterna (från myndighetshåll) men det ställs inga som helst krav på kommuner eller andra myndigheter”.
Nedan hitta jag ett tidningsklipp från NORRAN idag 9/3-15 om skolmaten, var den kommer ifrån. Resultatet av granskningen: Flera av veckans huvudkomponenter så som kött och kyckling kommer inte från närområdet, eller ens ifrån Sverige, säger måltidschef Peter Lundmark ifrån Skellefteå kommun.
När han tittat på listan så säger att det stämmer överens med hur det ser ut överlag.
Vi vet ju att svenska produkter har bättre kvalitet, men samtidigt måste det ju fortfarande vara en god affär, säger han.
Viktigast är inte ursprungsland – utan smaken, enligt måltidschefen.
Viktigast att eleverna tycker det är gott?
Diskussionen om närproducerad och ekologisk mat är på tapeten just nu. Skellefteå kommun har som mål att öka andel närproducerad mat som köps in.Jag blir både ledsen och arg när man läser en sådan artikel. För det första så vet ju eleven inte var maten kommer ifrån och han säger att det måste smaka gott! Har man den inställningen så tycker jag att det är katastrof och ha en sådan måltidchef. Det är väl oftast godare kött och kyckling från svenska gårdar, bättre kvallitet kortare distrubitionsled. Smakar det inte gott så beror det ju på de som lagar maten, då får dom väl skicka dom på matlagningskurs. För det andra så blir det säkert inte dyrare om man köper närodlat för det hanlar ju om stora kvantiteter och sätter man krav på att det ska vära färskt i upphandlingarna så är det väldigt få utlandsleverantörer som kan leva upp till det. För det tredje så tycker jag att är man måltidchef så skulle det väl vara viktigt att det är svenska produkter när det gäller mat. Det är ju oftast bättre djurhållning i Sverige och väger man in det och kvaliteten så är nog priset av ringa betydelse.
Jag tycker att det vore bra om LPo kunde ta fram en skrivelse som kunde gå till samtliga kommuner och landsting och påtala vikten om att köpa svensk mat.
2015-03-10 kl. 10:08 #1206AnonymInaktivOch här i kommunen har tydligen Alliansen och MP gjort en överenskommelse att 40 miljoner ska ”sparas” på maten till äldre och skolbarn.
För inte sparar man. Resultatet blir ökade kostnader för sjukvård, barn som inte orkar med en hel skoldag osv.
2015-03-10 kl. 10:15 #1207AnonymInaktivOch i samma kommun tre år tidigare kostade man på en entre på kommunhuset för trettio miljoner. Som sedan dessutom visade sig vara dåligt konstruerad. Regnvatten läckte in och stora kostnader för uppvärmning.
2015-03-10 kl. 22:45 #1212Bo ÖsterlundDeltagareAlliansen var ett fördärv för Sverige det var mycket bättre när dom verkade var för sig. Det måste vara ett generalfel någonstans i den ofentliga ekonomin, det kan omöjligt vara så att allt är för dyrt och det måste sparas och skäras i budgeterna. Det är skamligt att spara in på äldrevården de är ju ändå så att det är dom som varit med och byggt upp välfärden i Sverige och då ska det sparas in på maten för stackarna, SKAMLIGT tycker jag.
Ska nu börja med egna undersökningar hur pengarna används i kommunerna och landstingen, det måste vara koruption och mutor som fördärvar ekonomin, beslut som inte är relevanta och genomarbetade, för det har väl aldrig kommit in så mycket skattepengar till Kommun och Landsting som nu. Vissa kommuner driver ju dessutom bolag som konkurerar ut den privata näringen! Det är klart att vill kommunerna köpa svensk mat så gör dom ju det, men det är nog så att det myglas lite här och där och mutor förekommer nog också och då blir det så här att det måste sparas på sjukvård, äldreomsorg och skola. Det är dags att sätta stopp för det nu. Kommunernas slöseri måste stoppas. Det ska vara svensk mat på svenska matbord då kommer det att bli en levande landsbygd igen.2015-03-26 kl. 10:24 #1248AnonymInaktivSjälv har jag begärt mat på förskolan som skall vara enligt ”Miljöskyddsrådets normer”.
Norrtälje kommun svara att de kan servera vegetariskt när det är mat som inte håller det.
Gick förbi dotterns kylskåp på förskolan och där satt det en bild på henne med texten under ”Svenskt kött”
Alltid nått tillsvidare… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.