Medlemswebben

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Danny Braat
    Keymaster

Har du ideer och önskemål om hur vi skall använda denna medlemswebb så framför gärna dina förslag här.

Anonym
    Inaktiv

På denna sida bör det finnas kontinuerlig information från styrelsen till medlemmarna så vi ser att någonting händer. Det har varit dåligt med detta. Från medlemmarna bör endast läggas in genomtänkta förslag och synpunkter som rör partiprogrammet och hur det skall marknadsföras. Inga ovidkommande inlägg om allt annat. Och inget onödigt käftande mellan oeniga personer. Se till att komma fram till en gemensam ståndpunkt på den vanliga FB-sidan innan ni lägger in något här.

Anonym
    Inaktiv

Hittills är det bara jag som lagt in lite info här efter eget huvud, men jag har ju ingen insyn i styrelsens arbete så jag vet inte heller vad som händer. Har dock råkat höra att det är styrelsemöte planerat idag så vi får väl se…

Anders Bockgård
    Deltagare

Instämmer med föregående talare (Arne)

Hur ska vi komma fram till något gemensamt Arne, jag tycker denna sida bör ha högt i tak eftersom på FB sidan kan det vara medlemmar och icke medlemmar som skriver och där vet inte riktigt vem som är vem. Här vet man att man pratar med en medlem.

Anonym
    Inaktiv

Visst Pia-Maria skall det vara högt i tak. Men jag vill komma bort från allt ”tjafs” som finns på FB-sidorna. Inläggen bör vara genomtänkta både en och två gånger och inte tillkomna i stundens upphetsning och som sedan resulterat i några snabba tryckningar på smartphonen….Det är väl bra att prata med en annan medlem, men vi får väl betrakta alla som besöker LPo:s FB-grupp som presumptiva medlemmar. Så den ”allmänna” uppfattningen där bör ju vara vägledande för de beslut som LPo fattar. Även om det till sist endast är medlemmarna som beslutar…. Och då kan naturligtvis beslutet bli annorlunda…

Vi är nog överens Arne. Tänker bara att det finns en fara i att allt för tidigt lägga ut saker på FB, kan ju splittra- bättre då kanske att vi ändå på denna sida diskuterat lite för att sedan precis som du säger lägga ut på FB och ”lyssna in” för att sedan ta beslut. Vad tycker du om avsnittet välfärd?

Anonym
    Inaktiv

Den stora fördelen som jag ser det med denna medlemswebb är att det är just för medlemmar. På den stora FB-sidan vet man inte vem som är vad, förståsigpåare, tyckare, tänkare eller något annat. Dessutom är denna ”stängd” vilket gör att det är ju fullt möjligt att diskutera saker här på ett annat sätt. På öppna FB-grupper kan diskussioner tolkas som att man inte själva vet vad man vill. Alla tycker naturligtvis olika om mycket (konstigt vore det annars), men det viktiga måste ju ändå vara att enas om vilka frågor som man ska driva och stå för utåt. Vilka frågor som ska identifieras som partiets kärnfrågor. Sådana diskussioner förs bäst utanför rampljuset.

Jag håller med Arne och Pia-Maria.Jag tycker vi ska använda denna medlemswebb till att disskutera interna frågor med högt till tak.Jag tror också att det kunde vara bra att dela upp oss i intressegrupper där varje grupp försöker ta reda på så mycket fakta och åsikter som möjligt om sin egen sak,och sedan ”komma ut” med en partipolitik.Det är ju naturligtvis inte förbjudet att lägga sig i vilken diskussion som helst men man kan ha vissa där man är mer insatt?Facebook är bra på många sätt men det är ett sådant enormt ”flöde” så i alla fall jag hinner inte läsa och sätta mig in i allt.Vad tycker ni??

Danny Braat
    Keymaster

En bra ide. Jag tycker vi skall diskutera utvidgningen av partiprogrammet med nya områden. Jag tänker på nya målgrupper som tex äldre människor. Många av dessa har minnen och kopplingar till landsbygden som inte de yngre har. Men det finns säkert fler områden där vi skulle kunna vinna röster nästa val.

Jag tror att vi är många som är intresserade av ”allt” men ett fåtal som verkligen är insatta /alt beredda att sätta sig in i frågorna.Det är ju så att om man som politiker ska kunna ”nå fram” så anser i alla fall jag att man måste vara påläst och kunna svara upp på argument och kunna fakta.det är omöjligt att sätta sig in i alla frågor så vi måste dela upp oss(tycker jag) 4 år år till nästa val är inte så lång tid egentligen.

Anonym
    Inaktiv

Om LPO skall bli ett parti och räkna med så måste medlemsbasen breddas och aktiveras på ett helt annat sätt än på det sätt som det har fungerat nu. Varför skulle det vara så farligt att föra diskussionen öppet? LPO är ju ett nytt parti som håller på och utvecklar sitt politiska budskap och sin organisation. Jag är rädd att partiet håller på att falla i fällan att efterlikna de etablerade partierna som tappar medlemmar just därför att politiken inte är förankrad i medlemskåren. Det är bland dessa väljare som LPO kan finna sina medlemmar.
    Frågan är hur ska vi organisera oss för att vinna förtroende hos fler väljare?
    Jag tror inte att framgången är att vi låser in oss i expertgrupper som anses ha mer kunskap än Svensson.

Jag vill inte bli omyndig förklarad, det är det som sker i dag!

Danny Braat
    Keymaster

Jag tror inte det är medlemsbasen som behöver breddas i första hand utan vi måste nå fler väljare med ett bredare partiprogram. Antal medlemmar har vuxit med 300% på två år. Nu måste vi jobba mer med organisationsfrågor så att vi verkligen kan ta hand om alla dessa medlemmar och deras ideer på bästa sätt. Den interna kommunikationen behöver också bli bättre och detta forum är ett försök i den riktningen.

Anonym
    Inaktiv

300% måste sättas i relation vad man utgår ifrån. Medlemsvärvning och organisationsfrågor måste gå hand i hand,det finns alltid en kritisk massa medlemmar som vi måste nå upp till och där är vi inte i dag. När vi har nått det antalet medlemmar så kan vi börja mät förändringen i % satser innan dess är det inte relevant med %. Om vi tror att vi kan nå riksdagen genom att ha en bra organisationsplan men inte medlemmar som organisationen bygger på så är vi fel ute. Vi har inflation i Sverige med stora organisationer där organisationen har börjat bekräfta sig själv. Medlemmarna har blivit sekundära och medlems nyttan har man glömt när organisationskonsulterna tagit över. Där hittar vi de etablerade politiska partierna som har glömt sina rötter och håller på att organisera bort sig från sina rötter. Min åsikt är att, när organisationen blir det primära och dess medlemmar blir sekundära, då är det början till slutet.

Jo Bernt Johansson,jag tycker inte alls att det är farligt att föra diskussionen öppet,det är bara det att på Facebook så blir det så mycket frågor och en sådan enorm tillströmning av inlägg. Det finns ingen där som kan ”ta hand om frågorna” så de hamnar ofta hängande i luften.Om vi inom partiet diskuterar aktuella frågor här(och det kanske är inlägg vi plockar från facebook),så kanske vi kan gå ut och lämna entydliga svar.Det var min tanke.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.