Idéologi

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Inaktiv

Vi årsmötet 2013 lämnade jag en motion om idéologi som antogs:

Jag yrkade således att stämman ger partistyrelsen i uppdrag att inför nästa stämma 2014 självständigt formulera en samlad målsättning/idéologi som är lättbegripligt för alla och envar.

Jag lämnade samtidigt ett eget förslag för styrelsen att anta, omarbeta eller förkasta. Eftersom det till syvene och sist är medlemmarna som beslutar så vill jag att ni hjälper styrelsen att komma fram till en bra formulering. Jag vill för enkelhetens skull att ni jobbar fram kompletta formuleringar som kan ställas emot varandra. Dvs. inte bara lösryckta kommentarer.

”Landsbygdspartiets idéologi utgår från kärleken till landsbygden samt tron på att landsbygden med tillhörande småbyar, småsamhällen och småstäder som helhet erbjuder en bättre livsmiljö för människor än vad storstäderna gör. Landsbygdspartiet vill därför bidra till ett bättre samhälle genom att ge människor en ökad möjlighet att bo, verka och få sin försörjning i en decentraliserad och landsbygdsnära miljö”.

Landsbygdspartiets uppgift är därför att i Riksdagen bevaka och företräda landsbygdens och småorternas intressen i förhållande till storstäder och centraliseringskrafter. På det kommunala planet är partiets uppgift att på samma sätt gentemot centralorterna bevaka och företräda den omgivande landsbygdens och kransorternas intressen.

Jag tycker i stora delar det är bra Arne, saknar dock ”lite socialt och miljö” En variant på ditt ”Föreningen har till ändamål att verka för att bidra till ett bättre samhälle genom att ge människor en ökad möjlighet att bo, verka och få sin försörjning i en decentraliserad och landsbygdsnära miljö. Partiets uppgift är därför att bevaka och företräda landsbygdens och småorternas intressen i förhållande till storstäder och centraliseringskrafter. Partiet ska verka för att minska utanförskap i samhället och för en ekonomi som tar långsiktig hänsyn till miljön, öppna landskap och människors välbefinnande. Det ska göras genom såväl lagstiftning, ekonomiska styrmedel och kunskapsuppbyggnad utan fast politisk blockpolitik. Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att Landsbygdspartiet oberoende verkar och arbetar genom att lyssna och företräda människor som uppfyller partiets ändamål och syfte i kommuner, landsting, riksdag, regioner och kyrkoval.

Anonym
    Inaktiv

Jag har inga egentliga invändningar mot din skrivning. Min avsikt var att göra idéologin så kort som möjligt för att visa på partiets ”kärna” och att inte ta upp sådant som jag betraktar som ”understatement” i alla demokratiska partier – t.ex. alla människors lika värde. Jag vill också använda så lite ”konstiga ord” som möjligt. T.ex. Centern beskriver nu sin idéologi som ”Socialliberal” medan man tidigare kallade sig ”ekohuman” och det är ju inte så lätt att förstå skillnaden…. Jag vet inte om man kan betrakta ”kärleken till landsbygden” som en idéologi, men nog vet människor vad det innebär. Den som inte känner kärlek till landsbygden – utan till staden – tillhör förmodligen inte våra väljare. Däremot kan de ju trots detta bo i städerna och längta efter en annan miljö…

Anonym
    Inaktiv

Jag anser att alla involverade bör studera uppstarten och utformningen av Jordbrukarungdomens förbund i början på förra seklet. Den ideologin och värdegrunden hade varit lämplig att ha. Böcker finns på biblioteket.

J.U.F alltså

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.