Höjd milersättning

Startsida Forum Landsbygdspartiets interna forum Höjd milersättning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Inaktiv

Vill passa på att lyfta en annan fråga till diskussion med landsbygdsanknytning.

Landsbygden har inte tillgång till all den kollektivtrafik som finns i och kring tätorter. Därtill är kollektivtrafiken kraftigt subventionerad medan t.ex. biltransporter är kraftigt beskattat. En bil är ofta en nödvändighet för att kunna bo och arbeta på landet. Detta förhållande ger inte rättvisa och jämlika villkor, tvärt om. Det blir väldigt skeva.

Vad anser ni om att verka för att höja milersättningen? En konkret fråga som många landsbygdsbor kan direkt relatera till.

Bo Österlund
    Deltagare

Tycker att det här inlägget som Jahan Berg lagt fram är något som vi skulle kunna vidareutveckla. Bilen är ju absolut nödvändig när man bor på landet oftast behöver man ju två bilar en andra bil om den ordinare bilen skulle gå sönder så måste man ju kunna ta sig fram med andrabilen. Så en höjd milersättning plus att man ska få dra milersättningen från första milen i och med att det saknas allmänna fortskaffningsmedel. Så en motion i det här skulle nog sitta på plats.

Anonym
    Inaktiv

Ska vi skicka in en gemensam motion till årsstämman angående partiet bör verka för höjd milersättning för resor till och från arbete och sänkt belopp på grundavdraget för resor Bo? Exakta belopp behöver ju inte vara med i nuläget utan kan mejslas ut efterhand. Ska du på årsstämman?

Bo Österlund
    Deltagare

Hej Johan! Tyvärr så kan jag inte åka på årsstämman, men en gemensam motion ställer jag upp på. Tror att det du skrev om ”Landsbygden har inte tillgång till all den kollektivtrafik som finns i och kring tätorter. Därtill är kollektivtrafiken kraftigt subventionerad medan t.ex. biltransporter är kraftigt beskattat”. bör väl tilltala de flesta som bor på landsbygden.
    Ska du åka på årsstämman?

Anonym
    Inaktiv

Ja jag åker dit. Ska bli kul! Är första partistämman som jag är med på.

Anonym
    Inaktiv

Jag kan ha missförstått motionshanteringen Bo inför årsstämman så att enskilda medlemmar ej kan skicka motioner direkt utan det måste kanske tas via en lokalavdelning. Jag skickar det i så fall till partistyrelsen istället som ett förslag. De kan ju i så fall ta upp det om de hinner titta på det och finner det rimligt.

Bo Österlund
    Deltagare

Ok Johan, det är ju bra om du skickar in förslaget så får vi se vad som händer.
    Kul att du ska åka, hoppas att du får en trevlig på partistämman.

Anonym
    Inaktiv

Det kan väl inte finnas en sådan begränsning på motionshanteringen redan? Är organisationen mogen för det med tanke på hur glest det ännu är med lokalavdelngarna?

En sådan begränsning kräver ju att alla medlemmar tillhör en lokalorganisation och att respektive lokalorganisation planerat sina ”motionsmöten” i så god tid innan att lokala motioner som behandlas hinner komma in och distribueras ut inför ”stora” årsmötet.
    Är detta infört i stadgar både för huvudorganisationen och de lokala avdelningarna?

Anonym
    Inaktiv

Jag är som sagt osäker hur det fungerar för jag har fått lite olika svar när jag frågat, men förslag ska nog komma fram på ett eller annat sätt. 🙂

Bo Österlund
    Deltagare

Hej igen Johan! Var ute och kollade info ang årsmötet. Det stämmer nog vad Christina påpekade för det går att skicka in motioner senast 28/2-15.
    De ska skickas till Pia-Maria Johansson. Kopierade detr här:
    Motioner skickas in senast 28/2 till Pia-maria.johansson@telia.com
    Tur att det finns Kvinnor som är på allerten 🙂

Skickar du in till Pia-Maria!

Anonym
    Inaktiv

Då kör vi på det! 🙂

Danny Braat
    Keymaster

Ja alla kan skicka in motioner, men finns en lokalförening är det ju bra att ta en diskussion där först. Man bör dock fundera lite på avsikten med motionen tycker jag. Handlar det om att få in någon skrivning i partiprogrammet eller bara att partiet skall verka för detta på något sätt så är ju det enda vi kan göra är att tex skriva en debattartikel i frågan. När det gäller riksdagsfrågor kan vi ju inte göra så mycket mer ännu. Handlar det om någon kommunal fråga så är vi ju inne i några kommuner och kan påverka där, men i så fall handlar det ju om en motion till lokalföreningen.

Anonym
    Inaktiv

Samtidigt är det bra att ha ett öppet förfarande för att samla in frågor som medlemmar ser som viktiga frågor. Kanske det också ska åligga styrelse/årsmöte att bedöma/analysera om det ska in en skrivning i partiprogrammet eller verka för det genom debattartiklar? Jag har ju sedan tidigare efterlyst ”minsta gemensamma nämnare” som tex en enklare faktabank.
    .
    Vissa inriktningar varierar säkerligen från kommun till kommun, men som sagt andra frågor bör vara likriktade för att ge ett seriöst intyck och locka till sig nya medlemmar och ökat väljarstöd.

Bo Österlund
    Deltagare

Jag tror det är viktigt att påtala de orättvisor som förekommer, det är ju precis som Johan påtalar ”Landsbygden har inte tillgång till all den kollektivtrafik som finns i och kring tätorter. Därtill är kollektivtrafiken kraftigt subventionerad medan t.ex. biltransporter är kraftigt beskattat.” Om vi ska på ett seriöst sätt försöka vända på kultingen så att fler stadsbor och unga familjer ska flytta till landsbygden så är det av vikt att någon typ av morot ska till. Då kan ett bra intsiativ som att höja milersättning vara ett bra förslag. Så jag tror att det här förslaget ska det jobbas hårt på från Lpo:s sida.

Danny Braat
    Keymaster

Är det inte betydligt enklare att sänka bensinpriset på landsbygden än att kompensera via milersättning. Subventionera mackar i glesbygden så att de kan sänka priset. Det gynnar alla i området och kräver ett minimum av administration.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.