Ekoparksvarg?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Inaktiv

När jag ändå är här passar jag på och remissa vad som egentligen tycks om det som jag skrev senast i facebookgruppen Bevara traditionen jakt med löshund samt våra jakthundsraser”:
    ”Nämner också LPo, vi vill vända på rådande synsätt att ha varg fritt. Personligen är jag själv inte direkt ”drabbad” av varg, men en tanke hos mig, kanske inte populär hos alla men i alla fall, är att titta på att hägna tex några av Sveaskogs Ekoparker och låta tex varg finnas där. Givetvis måste Sveaskog, dvs Staten, ha ett strikt ansvar för hägnet och dess djur. Jag tycker det känns rimligare att Staten/myndigheter som aktivt eller med en ”låt gå-mentalitet” skapat varg i områden som varit vargfria lång tid tar smällen än enskilda djurägare, markägare och vanliga människor. Sveaskogs ekoparker hittas här:https://www.sveaskog.se/Jakt-fiske-och-friluftsliv/Besoksomraden/”

Anonym
    Inaktiv

Förmodar att du, Lars, läst partiets ställningstagande: ”LPo säger nej till frilevande varg men vi kan acceptera att de finns i hägn, ifall lokalbefolkning och markägare godkänner detsamma. Det är inte vargen i sig vi vänder oss mot. Det är de skadeverkningar som blir på tamdjur, renskötsel och viltvård”.

Varg i djurparker finns ju redan och det har vi väl inga synpunkter på. Ditt förslag att hägna in Sveaskogs ekoparker skulle i så fall innebära att man gjorde jättestora ”djurparker” på olika ställen runt om i Sverige. Men ingen av dessa ekoparker är – vad jag vet – tillräckligt stora för att utgöra ett vargrevir. De revir som vargförespråkarna efterlyser är på 100.000 ha eller större och syftet är då att det inom dessa revir skall födas så pass mycket matnyttigt vilt att vargarna blir ”självförsörjande”.
    I mindre hägn skulle i så fall Sveaskog behöva stödutfodra vargarna, vilket gör dem beroende av människan och mindre skygga. Ekoparkerna är väl tänkta att ta emot besökande och jag är inte säker på att folk vill gå in i jättestora hägn om man vet att det finns orädda och hungriga vargar där.

LPo har ansett det mycket svårt/omöjligt att någonstans i Sverige hitta områden som passar. Vi vill därför inte driva denna fråga, utan överlåter helt åt vargförespråkarna och myndigheterna att i så fall försöka hitta sådana områden som ”markägare och lokalbefolkning godkänner”.

Anonym
    Inaktiv

Ok, jag tar till mig de argumenten.
    Hoppas inte mina personliga tankar som är publicerade på två platser på Facebook gjort allt för stor skada. Jag borde inser jag stämt av partihållningen bättre.
    /Lars

Anonym
    Inaktiv

Lars: I hear ya!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.