Allmän löneavgift

Startsida Forum Landsbygdspartiets interna forum Allmän löneavgift

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Inaktiv

Den allmänna löneavgiften är ju en skatt som i skrivande stund i normalfall utgör 9,88% av lönen som arbetsgivaren ska betala in. Reglerad i Lagen 1994:1920 om allmän löneavgift.

Jag vill lyfta upp till diskussion att verka för att den inte alls ska betalas för företagare med 5 eller färre anställda. Detta för att underlätta för just småföretagare.

Möjligtvis också ett trappstegssystem där man betalar skatten till 1/3 för anställda nr 6-10, 2/3 av skatten för 11-15. Fullt ut för anställd nr 16<.

Andras tankar om detta?

Anonym
    Inaktiv

Inga eftergifter det blir surt efteråt

Anonym
    Inaktiv

Jag tycker att vi ska gå efter principen att det skall vara så lika som möjligt för alla som anställer. Inga särregler mao.

Bo Österlund
    Deltagare

Det kan vara en bra början. Det underlättar ju lite för småföretagare.
    Det kan ju vara något konkret som partiet kan gå fram med.

Anonym
    Inaktiv

Andelen solo och småföretag ska enligt statistik från bl.a. Jordbruksverket vara lite högre på lands- och glesbygd än i stadsområden så lättnader för småföretag ger ju lite fördel för just landsbygden.

Jag kan dock också se en poäng i att ha samma, enkla, regler för allt och alla som du påpekar Krister. Det är ingen vattendelare för mig. Ville bara lyfta saken till diskussion och spåna ideer.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.